Din kurv 0,00 kr
0

Din indkøbskurv er tom.

Bevar normalvægten

af træningsvejleder Lene Jensen

Bevar Normal vægten


Mødet mellem kroppens natur og den moderne levevis bærer ansvaret for, at flere bliver overvægtige. Du og jeg er gennem millioner af års evolution blevet til det moderne menneske, vi kender i dag. Men inden for de sidste 100 år har ændringerne inden for miljø, madvaner, livsstil og mængde af fysisk aktivitet været ekstreme.

Vores kroppe har ikke kunnet tilpasse sig de massive ændringer, hvilket har medført, at flere og flere i dag kæmper med overvægt og fedme. Denne overvægt har sine konsekvenser for helbredet.

Men hvornår er man overvægtig?

Mange spørger sig selv om, hvornår de er overvægtige. Det kan man let finde ud af ved hjælp af højde og vægt eller taljemål.

Overvægt defineres i klinisk forstand på baggrund af en persons BMI (Body Mass Index), som er et tal, der beregnes ud fra forholdet mellem højde og vægt. Hvis ens BMI ligger mellem 25 og 29,9, er man moderat overvægtig, hvis tallet er højere end 30, er man fed. Fedme er en tilstand, hvor mængden af fedt i kroppen er forøget i et sådant omfang, at det har konsekvenser for helbredet og livskvaliteten. Det er betegnelsen for en unormal og usund ophobning af fedt i kroppens fedtceller. Fedme er på trods af nutidens adgang til bedre og mere varierede fødevarer ved at udvikle sig til en verdensepidemi.

BMI metoden er ikke universel sandhed, da din kropsbygning kan have en vis indflydelse. Hvis du for eksempel er meget muskuløs, meget spinkel eller meget kraftig i din knoglebygning er metoden ikke fuldstændig retvisende. Men som en let anvendelig rettesnor er metoden anvendelig. Husk derfor altid, at du ikke skal gå helt i panik, hvis dit BMI-tal ikke er, som du helt regnede med. Det kan jo være, at der er en god grund til, at dit BMI er, som det er.

Taljemålet er en anden og forholdsvis enkel måde at måle på, om man er overvægtig Hvis en kvindes taljemål er på 80 centimeter og derunder, og en mands er på 94 centimeter eller derunder, er man i den laveste risikogruppe for at udvikle livsstilssygdomme. Er taljemålet for kvinder mellem 80-88 cm og for mænd mellem 94-102 cm, er der moderet forhøjet risiko for udvikling af følgesygdomme. Er taljemålet for kvinder over 88 cm og for mænd over 102 cm, er der svært forhøjet risiko for udvikling af følgesygdomme.

Hellere fed og fit end slank og sløv

At overvægtige mennesker er usunde mennesker, er en skrøne. Overvægtige mennesker kan faktisk godt være sunde, for det kommer an på, hvor fedtet sidder på kroppen, og hvor meget de motionerer. Og omvendt kan slanke mennesker godt være usunde og mere disponible over for livsstilssygdomme, end overvægtige kan. Det kommer an på, hvor meget fedt der sidder inde mellem organerne. Det er vigtigt, at man har noget fedt på kroppen. Men det fedt, som sidder på arme, lår, baller og hofter, ligger lige under huden, mens fedt på maven kan ophobe sig mellem organerne, og det er farligt.


Når fedtet på maven lagres mellem organerne, kan det medføre en mild form for betændelsestilstand, som udskiller en række uhensigtsmæssige signalstoffer i blodet, som kan være sundhedsskadelige. Bugfedt opfører sig anderledes end det fedt, som sidder under huden. Brug eventuelt taljemålet til estimering.

Bevar normalvægten

Overvægt øger risikoen for en lang række alvorlige sygdomme. Blandt andet type 2-diabetes (sukkersyge), som medfører, at kroppen har svært ved at regulere blodsukkeret. Dette har en lang række konsekvenser for den daglige trivsel og øger risikoen for andre sygdomme og lidelser. Overvægt er den vigtigste årsag til type 2-diabetes. Undersøgelser har vist, at vægttab er en effektiv forebyggelse og behandling af denne sygdom.

Hjertekarsygdomme, som blodpropper, hjertestop osv., er bare nogle af de sygdomme, man har forhøjet risiko for. Det er sygdomme, som i værste fald kan være livstruende. Forhøjet blodtryk øger risikoen for blodpropper.

Galdesten giver smerter i maveregionen og kan i værste fald føre til galdestensbetændelse.

Slidgigt, især i knæ, hofter og lænd, kan betyde, at man får problemer med at bevæge sig og passe daglige gøremål.

Hormonforstyrrelser (hos kvinder) kan blandt andet betyde, at man har sværere ved at blive gravid.

Bevar normalvægten og undgå for store og hurtige vægtudsving, da det kan give uhensigtsmæssige hormonelle ændringer, men også have stor betydning for kropsammensætning, sundhedstilstand og bidrage til, at du bliver endnu mere følsom og har endnu lettere ved at tage på. Årsagen er, at kroppen skruer ned for stofskiftet/forbrændingen, når du taber dig. Når du ikke vejer så meget, er dit stofskifte også lavere, og det betyder, at du ikke skal have så meget energi (kalorier) Skyldes vægttabet, at du i en periode har været på kur og har spist meget mindre, end du plejer, vil dit energibehov også falde.

Når du efter en periode vender tilbage til dine gamle vaner, har kroppen skruet forbrændingen ned på et lavere niveau, end før du gik på kur. Derfor vil du måske opleve at tage de tabte kilo på igen eller flere kilo. Nøglen til en stabil vægt er balance og at holde normalvægten.