Din kurv 0,00 kr
0

Din indkøbskurv er tom.

Husk morgenmaden

af træningsvejleder Lene Jensen

Husk Morgenmaden

Morgenmad er dagens vigtigste måltid. Når du står op om morgenen, (forhåbentlig efter en god nats søvn på 8 til 10 timer), vil dit blodsukker være lavt, fordi det er længe siden, at du har spist. Din krop har brugt af sine reserver af sunde proteiner og fedtstoffer for at reparere sig selv, imens du sov.



 

Kroppen er bogstaveligt talt på mere end en måde sulten efter sunde fødevarer, så du kan få energi til en god dag, og den kan få de nødvendige byggeklodser til at holde dig glad, sund og smuk.

 Du kan ikke undslippe det faktum, at du ikke kan bygge dit drømmehus af dårlige materialer. Hvordan vil du så opbygge din drømmekrop?
 Eller sagt på en anden måde: Ville du reparere din Ferrari med gamle reservedele fra en Lada? Selvfølgelig ikke!

Liv kræver liv

Hvis du spiser fødevarer, som ikke indeholder livskraft (vitaminer, mineraler, enzymer osv.), og som i virkeligheden bare er skeletmad (intet andet end tomme kalorier), så bidrager de ikke med noget som helst positivt til dit helbred. I virkeligheden gør det modsatte sig gældende, da de ”døde” fødevarer, som folk indtager i dag, bogstaveligt suger livet ud af dem.For når du spiser “døde” fødevarer”, som ingen næring har (ingen vitaminer, mineraler, enzymer osv.), skal kroppen tære på sit lager af ressourcer af disse enzymer, mineraler, vitaminer og andet for at optage og assimilere denne ”fødevare”.

De suger helt bogstaveligt livet ud af din krop, når du spiser en død ”fødevare”. Vi kunne også give disse falske fødevarer betegnelser som ”kunstige fødevarer” eller ”minusfødevarer”. For de trækker fra på dit sundhedsregnskab og på dit udseende. De påvirker dit helbred i negativ retning for hver eneste bid, du tager.

Du kan tænke på det på følgende måde: Lad os sige, at du er sund og rask og har 1000 kr. eller 1000 sundhedspoints stående på din sundhedskonto i banken. Hver gang du spiser en ”fødevare”, som bare er tomme kalorier og ikke har nogen livskraft eller næring, bliver du nødt til at låne på din sundhedskonto for at fordøje og optage maden. Jo mere du spiser fødevarer fyldt med tomme kalorier, desto flere penge må du hæve på din sundhedskonto. Desværre er det i dag sådan, at mange mennesker udelukkende lever af død mad, så de dræner konstant deres sundhedsopsparing.


Så før du næste gang putter noget i munden - var det så ikke en god idé at stoppe op og tænke i nogle få sekunder: Er denne fødevare fuld af liv og vitalitet, og vil den hjælpe mig med at opbygge min drømmekrop? Spørg dig selv, om denne fødevare vil øge saldoen på din sundhedskonto i banken, eller om denne ”fødevare” stort set er død og derfor vil stjæle penge fra din bankbog og medføre sygdom.

Mere end 98 % af kroppens 100 trillioner celler (inklusive muskler, organer, tænder og knogler) gendannes hvert eneste år!

Ja, din krop gendannes fra dag til dag, og det sker udelukkende på basis af den mad, du indtager. Så hvis du spiser skeletkost, som ingen næring eller livskraft har, bliver din krop derefter! Det er helt rigtigt. Hver gang du spiser fødevarer af dårlig kvalitet, afspejler det sig i din krops struktur. Der er ingen vej uden om den kendsgerning, at du er, hvad du spiser.


 

Spiser du fx et morgenmadsprodukt fyldt med sukker, eller et stykke hvidt brød med syltetøj, er det så de fødevarer, du ønsker at gendanne din lillefinger eller dit højre øje med? For det er, hvad du gør. Den mad, du spiser, bliver en del af dig!

Hvad skal du spise til morgenmad for at blive sund og vital?

Først og fremmest skal du vælge den morgenmadsvariant, der passer bedst til dit behov og præference.

  1. Den klassiske morgenmad - giver kroppen en god start - rugbrød med en skive ost og rød peber, hertil et kogt æg, en appelsin og et glas grøn te. Denne morgenmad giver dig godt med protein og langsomme kulhydrater, og din hjerne bliver peppet op med en moderat dosis koffein fra den grønne te. Du får noget fra hver af de tre hovedgrupper af madvarer, der bør indgå i et sundt måltid.

  2. IQ-morgenmad - styrker hukommelse og koncentration. Miks mager yoghurt med mysli, nødder og blåbær, og drik et stort glas vand, lige inden du spiser morgenmaden. Når du starter dagen med et stort glas vand, sikrer du en optimal væskebalance. Mager yoghurt, f.eks. A38, indeholder levende mælkesyrebakterier, der skaber balance i maven, så hjernen får arbejdsro. Nødder er en koncentreret kilde til vigtige vitaminer og mineraler for hjernen. Blåbær indeholder bioaktive stoffer, der stimulerer hjernens naturlige funktioner.

  3. Motionsmorgenmad - fylder dig med energi. Miks en smoothie af mager mælk, banan og blandede bær plus en lille kop koffeinholdig kaffe eller te. Denne morgenmad tømmes hurtigt fra mavesækken, stimulerer energiniveauet via koffeinen samt kickstarter dit blodsukker. På den måde kan du være klar til at dyrke motion hurtigt efter morgenmaden. Mælken tilføjer protein, som sikrer, at du ikke tærer for meget på dine muskler, mens du træner.

  4. Morgenmad til kvinder/mænd på farten holder dig mæt længe. Miks havregrød lavet af mager mælk, nødder, kanel og æble. Drik et stort glas vand til. Varm havregrød er meget mættende, idet den har en stor volume, og fordi du spiser det langsomt. Under kogningen bliver fibrene i grøden opløst, så de virker fra starten, altså i mavesækken, og ikke først nede i tyndtarmen, som hvis du spiser rå havregryn. Nødder tilføjer sundt fedt og protein, som forlænger mæthedsfornemmelsen. Æbler har et højt indhold af fibre og frugtsukker, som sikrer et stabilt blodsukker.

Vigtigt

Morgenmad indeholdende for meget sukker er en skidt cocktail. Når kroppen mærker, at der er for meget sukker i blodet, begynder bugspytkirtlen at producere insulin, som trækker det overskydende sukker ud af blodet, hvorefter det oplagres i leveren. Når leverens kapacitet for at lagre sukker overskrides, omdannes det resterende sukker til fedt. Dette er en af de vigtigste grunde til, at vi ikke bare oplever en fedmeepidemi, men også en forøgelse af forekomsten af diabetes.

Et for højt indtag af sukker i morgenmaden får kroppen til at udskille for meget insulin, og resultatet bliver et blodsukkerniveau, som daler kraftigt, hvilket vil føles, som trækker du en ledning ud af en stikkontakt. Du løber tør for energi, du bliver ustadig, træt og kan ikke koncentrere dig.

Som resultat begynder adrenalinkirtlerne at udskille kortisol i blodet i et desperat forsøg på at hæve blodsukkerniveauet. Den ekstra mængde kortisol gør dig hyperaktivt og ødelægger hippocampus, hjernens hukommelsescenter. Du higer efter sukker og vil spise alt inden for rækkevidde for at opnå et sukkerløft. Men alle forsøg giver kun et midlertidigt resultat, da insulin igen kommer på banen og afstedkommer et dyk i blodsukkerniveauet.

Denne cyklus fortsætter dagen igennem. Er det noget under, at du føler dig træt og uoplagt og har svært ved at koncentrere dig? Så når nu det ved det, skal du selvfølgelig give dig selv de bedste forudsætninger for en god dag, og starte dagen med en sund morgenmad, ik`?